Mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie

De meeste mensen luisteren niet of nauwelijks naar de signalen van hun eigen lichaam. We eten omdat het etenstijd is of omdat we ons vervelen, en eten meestal meer dan dat we nodig hebben. Tijdens yoga leer je bewust te zijn van je eigen lichaam door je volledig te concentreren op wat je lichaam kan en in welke mate. Hoever kan je vandaag je rugspieren strekken, hoe lang kan je die arm uitgestrekt houden, enz. Dit bewustzijn zal je meenemen in je dagelijkse leven en eetgewoontes. Wanneer je iets eet en er meer bij stil staat wat dat met je lichaam doet, zal je sneller gezondere keuzes maken.

Verhoging van lichaamstemperatuur

Bepaalde yogahoudingen stimuleren de lichaamstemperatuur en zorgen dat het lichaam warmer wordt. Hierdoor wordt extra vet verbrandt. Zogenaamde ‘Hot Yoga’ stijlen, zoals Bikram of Moksha, doen daar nog een schepje bovenop. Om de doorbloeding van de spieren tijdens de houdingen te bevorderen worden deze yoga stijlen uitgevoerd in tot 40°C verwarmde studios . Zweten is dus gegarandeerd, waardoor je lichaam meer afvalstoffen kwijt raakt.

Mindfulness en yoga

De kracht van afvallen met yoga ligt dus niet uitsluitend in het verbranden van calorieën, maar in het verbeteren van de stofwisseling, het verminderen van stress en het bevorderen van zelfbewustzijn. Het is dus uitstekend te combineren met bijvoorbeeld een dieet of hardlopen. Tevens helpt yoga met de conditie, accentueert het de spieren en legt het de nadruk op de prestaties die jouw lichaam levert, waardoor je met een veel positievere blik naar jezelf zal kijken.

Yoga als hulpmiddel bij afvallen

Yoga is een leuke, sportieve bezigheid die je kan helpen met afvallen. Het is voor iedereen toegankelijk en je kan er zo intensief mee bezig zijn als je zelf wilt. Echter, het is belangrijk om je te realiseren dat gewichtsverlies door yoga niet alleen optreedt door pure calorieënverbranding, zoals bij de sportschool. Op welke manieren helpt yoga dan WEL om die overtollige kilos kwijt te raken?

Stimulering interne organen

Tijdens een yoga sessie oefen je verschillende lichamelijke houdingen, ‘asanas’ genoemd. Deze houdingen verbeteren je houding en versoepelen de spieren. Dat zal leiden tot een gezonder en beter gevormd lichaam. Ook worden de interne organen gestimuleerd en zullen deze beter gaan functioneren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lever, die beter in staat zal zijn om de slechte vetten te verwerken. Of de schildklier, die de stofwisseling zal verbeteren waardoor het lichaam voedsel makkelijker om kan zetten in energie in plaats van vet.

Vermindering van stress

Stress kan op verschillende manieren leiden tot gewichtstoename. Stress leidt tot een toename van cortisol (een van de belangrijkste stress-hormonen) dat de stofwisseling vermindert en de eetlust vergroot. Mensen met veel stress eten vaak ongezond en op onregelmatige tijden. Tevens kan stress leiden tot slaapproblemen, waardoor het lichaam minder goed gaat functioneren en de kans op overgewicht toeneemt. Yoga verlaagt het niveau van stress-hormonen in het lichaam, waardoor het tot rust kan komen. Dit stelt je in staat om een gezondere eet- en beweeg-routine toe te passen.

Copyright 2017 verzorging-huid.nl